Syntetyczne oleje silnikowe – czy spełniają wymagania, czy mają aprobaty?
W świecie olejowym posługiwanie się odpowiednimi określeniami ma bardzo duże znaczenie. Dzięki użyciu kilku słów, można całkowicie zmienić znaczenie poziomu jakości danego produktu. Mowa tutaj oczywiście o aprobatach. Przejdźmy więc szybko do meritum, tłumacząc zależności, które definiują jej posiadanie.
Posłużymy się przykładem najpopularniejszej aprobaty VW 504.00/507.00. To specyficzne normy jakości oleju silnikowego opracowane przez Grupę Volkswagen (obejmującą marki takie jak VW, Audi, SEAT, Škoda) dla swoich pojazdów. Normy te określają wymagania dotyczące wydajności oleju, ochrony silnika oraz jego wpływu na układ wydechowy, zwłaszcza w kontekście pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych (DPF).
Aprobata VW 504.00 odnosi się do silników benzynowych. Oleje spełniające tę normę są przeznaczone do wydłużonych okresów między wymianami (tzw. LongLife) w silnikach benzynowych, które spełniają normy emisji spalin Euro 4, 5 oraz 6. Z kolei norma VW 507.00 dotyczy silników Diesla, w tym tych wyposażonych w filtry cząstek stałych. Oleje spełniające tę normę zapewniają odpowiednią ochronę filtra przed zatkaniem, a także zapobiegają zanieczyszczeniom spalin, co jest niezwykle istotne dla emisji i trwałości układów wydechowych.
Kluczowe właściwości olejów zgodnych z normą VW 504.00/507.00 to przede wszystkim ich niskopopiołowość, co zmniejsza emisję popiołów i chroni filtr DPF przed szybkim zużyciem. Oleje te charakteryzują się także wysoką stabilnością termiczną, dzięki czemu są odpowiednie do pracy w szerokim zakresie temperatur. Ich formuła pozwala na wydłużone okresy między wymianami oleju, co jest korzystne dla właścicieli pojazdów wyposażonych w system LongLife. Ponadto, oleje te skutecznie chronią silnik, zabezpieczając go przed zużyciem i osadami nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych.
Oleje spełniające te normy są zazwyczaj klasy SAE 5W-30 lub 0W-30 (takie jak Revline Ultra Force C3) jednak zawsze warto sprawdzić w instrukcji pojazdu, jaką specyfikację oleju zaleca producent, aby zapewnić optymalną wydajność i ochronę silnika.
Przygotowanie oleju silnikowego spełniającego normy, takie jak VW 504.00/507.00, jest skomplikowanym procesem, który wymaga zaawansowanej technologii oraz rygorystycznych standardów kontroli jakości. Olej taki składa się z bazy olejowej i pakietu dodatków, które wspólnie spełniają specyficzne wymagania producentów pojazdów. Podstawą każdego oleju silnikowego jest olej bazowy, który może pochodzić z różnych źródeł, takich jak olej mineralny, przetworzony z ropy naftowej, lub olej syntetyczny, który jest uzyskiwany w wyniku chemicznej syntezy. W przypadku norm VW 504.00/507.00 najczęściej stosuje się oleje syntetyczne, ponieważ zapewniają one lepszą stabilność i właściwości w ekstremalnych warunkach oraz niższe zużycie paliwa.
Oprócz bazy olejowej, kluczowym elementem są dodatki, które poprawiają wydajność i ochronę silnika. Detergenty pomagają utrzymać czystość wewnątrz silnika, zapobiegając odkładaniu się osadów, natomiast dyspergatory utrzymują zanieczyszczenia w zawiesinie, aby nie osadzały się w silniku. Inhibitory korozji chronią metalowe elementy przed rdzą, a modyfikatory tarcia redukują tarcie, co poprawia efektywność pracy silnika. Ważną rolę odgrywają także przeciwutleniacze, które zapobiegają degradacji oleju w wyniku utleniania w wysokich temperaturach, oraz dodatki przeciwdziałające zużyciu, które chronią elementy takie jak wałki rozrządu i łożyska. Dodatki niskopopiołowe (Low SAPS) zmniejszają ilość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki, co chroni filtr DPF.
Kontrola lepkości oleju jest kluczowa, aby zapewnić właściwe smarowanie w różnych temperaturach. Olej musi zachować płynność w niskich temperaturach, co pozwala na szybkie smarowanie podczas zimnego rozruchu, a także utrzymywać stabilną warstwę ochronną w wysokich temperaturach pracy silnika. Oleje spełniające normy VW 504.00/507.00 najczęściej mają klasy lepkości SAE 5W-30 lub 0W-30 (Revline Ultra Force C3 5W-30).
Każdy olej musi przejść rygorystyczne testy laboratoryjne i silnikowe, aby sprawdzić, czy spełnia wszystkie wymagania techniczne i środowiskowe określone przez normy VW. Testy te obejmują ochronę przed zużyciem i korozją, stabilność w wysokich i niskich temperaturach, zgodność z filtrami DPF i katalizatorami spalinowymi oraz wydłużone okresy wymiany oleju (LongLife).
Po zatwierdzeniu formuły, oleje bazowe i dodatki są mieszane w odpowiednich proporcjach w specjalistycznych zakładach produkcyjnych, a cały proces musi być precyzyjnie kontrolowany, aby zapewnić jednolitą jakość produktu końcowego. Gotowy olej jest następnie pakowany i dystrybuowany do punktów sprzedaży detalicznej, serwisów samochodowych lub bezpośrednio do producentów pojazdów.
Podsumowując, produkcja oleju zgodnego z normami VW 504.00/507.00 to zaawansowany proces, który wymaga odpowiednich surowców, wiedzy chemicznej oraz technologii. Producenci muszą spełniać surowe wymagania, aby zapewnić bezpieczeństwo i wydajność pracy silnika, a także zgodność z normami emisji spalin.
Takie postawienie sprawy pozwala nam nazwać produkt olejem aprobowanym, natomiast spełnienie wymagań klasy jakości i lepkości omija wiele etapów przedstawionych wcześniej, ryzyko leży po stronie użytkownika silnika, pytanie czy będzie chciał je podjąć.