Zimą zdecydowanie częściej korzystamy z układu hamulcowego – hamulce są wówczas wystawiane na działanie czynników zewnętrznych (np. soli), a dodatkowo poddawane zmiennej temperaturze. Warto pamiętać, że płyn hamulcowy jest podatny na pochłanianie wilgoci, dlatego nawet 1% wody w płynie hamulcowym zmniejsza skuteczność hamowania o ok. 15%.

Okres wiosenny to także odpowiedni czas na zaplanowanie wymiany oleju silnikowego. Eksploatacja silnika w zimowych warunkach często wywiera niekorzystny wpływ na olej, m. in. poprzez jazdę na krótkich odcinkach (gdy silnik nie zdążył się właściwie rozgrzać) lub w systemie jazdy start-stop.

Jaki ma to związek z olejem?

W momencie gdy silnik samochodu nie rozgrzał się wystarczająco w zimowych warunkach, skroplona woda ze spalin oraz paliwo zaczęły przedostawać się do miski olejowej, co w konsekwencji mogło doprowadzić do emulgacji oleju oraz rozcieńczenia oleju niespalonym paliwem.

Co to oznacza dla silnika?

Gdy właściwości oleju ulegają pogorszeniu skutkami zostaje obciążony cały układ silnikowy:

  • pogarszają się warunki smarowania silnika,
  • obniża się lepkość oleju, co z kolei powoduje nadmierną eksploatację współpracujących części.

W jaki sposób zaobserwować pogorszenie stanu oleju?

Z obserwacji gdy poziom oleju podwyższył się lub pozostał bez zmian pomimo długiego, zimowego przebiegu wnioskuje się, że jego stan także mógł ulec pogroszeniu. Tego niechcianego zjawiska nie należy lekceważyć, warto profesjonalnie zdiagnozować jego przyczynę.

 

Jako niezależny producent zalecamy sprawdzenie poziomu oleju silnikowego oraz jego sezonową wymianę przed rozpoczęciem pory letniej. W tym czasie warto sięgnąć po olej najlepszej jakości – polecamy oleje Revline Ultra Force C3 5W-30 oraz Revline Synthetic 5W-40.

Zachęcamy także do pogłębienia wiedzy produktowej w zakresie płynów hamulcowych. Ofertę wysokiej jakości płynów Revline znajdziesz tutaj:
https://revline.pl/prods/plyny-hamulcowe/